Gorące tematy: Wolni i Solidarni Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
67 postów 53 komentarze

Terapia Naturalna Ruchem

Pasjonat Ruchu - różnorodne ćwiczenia i formy ruchowe przywracające zdrowie i sprawność ruchową

Profilaktyka upadków osób starszych - fotoreportaż

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

W piątek 21.10.2016 w ramach edukacji zdrowotnej w Klubie Zodiak w Toruniu prowadziłem prezentację pt. „Profilaktyka upadków osób starszych”. W artykule przedstawię krótki fotoreportaż z tej prezentacji.

 

Temat profilaktyki upadków osób jest bardzo interesujący i praktyczny, gdyż okazuje się, że 30-50% osób w wieku 70-80 lat upada co najmniej raz, a powyżej 80 roku życia upada już prawie każda osoba. Skutki upadków są tragiczne. Upadki najczęściej kończą się złamaniem szyjki kości udowej, złamaniem ręki lub nogi, urazami kolan, łokci barków, a także kręgosłupa. Te urazy z kolei prowadzą do unieruchomienia kończyny lub nawet całego ciała i kończą się długotrwałą rehabilitacją. Często też te upadki kończą się dalszymi powikłaniami. Tylko nieliczni szczęściarze wychodzą z upadków bez uszczerbku na zdrowiu.

 

W związku z powyższym naglącą potrzebą jest znalezienie sposobu by tych upadków uniknąć. Wielu autorów różnych publikacji medycznych szuka przyczyn upadków w fizjologii starzenia się. Wychodzą oni z założenia, że w miarę jak człowiek się starzeje dochodzi do coraz większych zmian inwolucyjnych i pojawiają się fizjologiczne zmiany powodujące zaburzenia wzroku, zaburzenia chodu, zaniki mięśni, kości, zaburzenia pracy układu nerwowego i wiele innych. Te zmiany fizjologiczne, których uniknąć się nie da skazują ludzi starszych na upadki. Przy takim podejściu do tematu osoba starsza jest praktycznie bezbronna. Próbuje się to obejść doraźnie stosując antypoślizgowe obuwie, chodziki, wózki, trójnogi itp. Jednak przy tych dodatkowych środkach bezpieczeństwa osoba starsza jest nadal bezbronna w sytuacji, kiedy taki upadek się zdarzy.

 

Moje podejście do tematyki upadków jest zupełnie inne i wynika z mego osobistego doświadczenia. W swoim życiu najbardziej pamiętam swoje dwa upadki z dzieciństwa. Oba upadki miały identyczny początek. Podczas biegu stopa skręciła mi się dośrodkowo. Pierwszy upadek zakończył się skręceniem stopy, ogromny bólem stawu skokowego i długotrwałym – ponad rocznym leczeniem. Natomiast drugi upadek nie wyrządził mi żadnych szkód, ponieważ w trakcie upadania wykonałem zwykły przewrót w przód przez bark. Te dwa upadki były dla mnie twórczą inspiracją przez całe życie w tematyce profilaktyki upadków.

 

Moim zdaniem podstawowymi przyczynami urazów w czasie upadków są

a) strach przez upadkiem

b) unikanie upadków za wszelką cenę

c) brak umiejętności właściwego zachowania się podczas upadku.

 

Osoby starsze (i większość osób młodszych) boją się upadać, za wszelką cenę unikają upadków i nie potrafią się zachować w czasie upadku. W związku z powyższym praktycznie każdy upadek kończy się dla tych osób urazem.

 

Moje myślenie na temat upadków jest proste. Zamiast się bać upadać, nauczmy się upadać.

 

Zróbmy to wtedy kiedy jesteśmy jeszcze sprawni na tyle, by to zrobić. Umiejąc bezpiecznie upadać i właściwie zachować się podczas upadku mamy bardzo duże szanse wyjść z większości upadków obronną ręką. Właśnie to podejście przedstawiłem na prezentacji w klubie Zodiak w Toruniu z pokazami na żywo. Zgodzą się chyba Państwo ze mną, że osoba z moimi umiejętnościami upadania, która automatycznie upada w sposób bezpieczny dużo rzadziej nabawi się urazu podczas upadku niż osoba, która takich umiejętności nie ma.

 

Przy okazji warto pamiętać, że mam 56 lat i że jeszcze 5 lat temu miałem problemy kręgosłupa tak duże, że żaden tego typu upadek nie wchodził w grę na miękkim materacu, nie mówiąc o twardej podłodze. Jednak regularny trening, samoleczenie oraz autorehabilitacja kręgosłupa zrobiły swoje. Dziś swobodnie upadam i robię przewroty na podłożu betonowym.

Poniżej zdjęcia – stop-klatki z tej prezentacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Janusz Danielczyk

Szkoła Zdrowego Kręgosłupa

Pasjonat Ruchu

www.pasjonatruchu.pl

 

 

KOMENTARZE

  • zgoda
    tyle, że przeważnie stary człowiek upada w mieszkaniu między meblami, na stopniach gdy już jest niedołężny. Takie kontrolowane przewroty można robić mając do tego miejsce i odpowiednią gibkość niedostępną dla osób nie ćwiczących regularnie. Zresztą przewrót z przekoziołkowaniem z reguły możliwy jest gdy mamy pewną prędkość, a nie tuptamy z nogi na nogę. W tedy po prostu walimy się na ziemię.

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031